Bevezetés
Biztosan hallottál már olyan oldalakról, ahol személyes látogatás nélkül, az interneten keresztül lehet vásárolni. De pontosan hogy is van ez? Mire kell figyelni? Milyen jogaid vannak az ilyen vásárlásnál? Hogyan vigyázz a bankkártyádra és mi legyen gyanús egy webáruháznál? Ezeket a kérdéseket járjuk körül ebben a tudásbázisban.
Az online vásárlás nagy előnye az, hogy rendkívül kényelmes. A termékek és szolgáltatások nagyon széles kínálatából lehet válogatni személyes utánajárás nélkül, akár az országhatáron túlról is. Nem számítva a szállítási idő okozta esetleges késedelmet, az online vásárlás gyors is. Az online piactereken (például vatera.hu, e-Bay, zsibvasar.hu, olx.hu, amazon.com) egészen olcsón is lehet vásárolni.
A hátrány az, hogy a megvásárolt terméket csak a kézhezvételkor látjuk először személyesen. A kép alapján, amit a weboldalon láttunk, esetleg másképp képzeljük a terméket. Se a ruhaneműt, se a cipőt nem lehet előzetesen felpróbálni. A technikai eszközöket nem lehet kipróbálni. Az online vásárlások egy részénél előre ki kell fizetni a terméket. Ennek bizonyos veszélyei vannak, mint majd látni fogjuk.
Webáruházak, webshopok
Nézzük most meg, hányféleképpen lehet online vásárolni! A kereső segítségével megkeressük azokat a weboldalakat, ahol online értékesítenek olyan holmit, amire éppen szükségünk van. Ezek a webáruházak vagy angolosan webshopok. A webshopban általában be kell jelentkezni vásárlás előtt. Ehhez szükségünk lesz felhasználónévre, jelszóra, és kérik az e-mail címünket is, ahová regisztrációs üzenetet küld a webshop. A későbbi problémák elkerülése végett előre nézzük meg, meg van-e adva a cég telephelye, elérhető vonalas vagy mobil telefonszáma, e-mail címe, közölnek-e szerződési, fizetési és szállítási feltételeket, van-e lehetőség reklamációra. Ha a weboldal nyelvezete hibás, szerkesztése hiányos, a közölt árak feltűnően alacsonyak, kezdjünk el gyanakodni, és ne adjuk meg adatainkat.
Az online vásárlás lépései
Ha már regisztráltunk, böngészhetünk a termékek közt. Ha sikerült megfelelőt találni, kattintani fogunk a „kosárba” feliratra. Ekkor állíthatjuk be, hány darab, milyen színű és méretű stb. terméket kérünk. A „kosár” természetesen virtuális, vagyis a valóságban nem létezik, csak egy terméklista. A kosár frissíthető, vagyis „tehetünk bele” újabb termékeket, vagy „visszatehetjük” a már kiválasztott árut, ürítjük a kosarat. A válogatásunk végén a „kosár tartalma” mutatja meg, miből mennyit, milyen tulajdonságokkal, milyen áron válogattunk össze. Ekkor látjuk, hogy milyen értékben vásároltunk árukat. Ekkor kell nyilatkoznunk az átvétel módjáról is, ami lehet személyes kézhezvétel egy megadott címen (akár egy átvételi ponton is, mint pl. benzinkút, hírlapárus), vagy futárszolgálattal történő házhozszállítás vagy postai úton. A különféle színház, múzeum- és koncertjegyeket e-ticket formájában is vásárolhatjuk, ezeket a jegyeket PDF formátumban online küldi el a webshop, személyesen kell letölteni és kinyomtatni.
A vásárlás következő, nagyon lényeges lépése a fizetés. A webshop kínálatától függően lehet fizetni utánvéttel, ez azt jelenti, hogy a házhozszállítók számlát is hoznak magukkal, és a termék átvétele előtt nekik kell készpénzben fizetnünk. Kérhetünk a webshopon online fizetést is, ami azt jelenti, hogy elektronikus formában saját bankszámlánkról a webáruház bankszámlájára utaljuk a pénzt. Bár a legegyszerűbb és legbiztonságosabb az, amikor személyesen elmegyünk termékünkért egy megadott címre, és ott személyesen ki is fizetjük készpénzben, viszont ezzel a módszerrel éppen az online vásárlás kényelmétől fosztjuk meg magunkat.
Internetes fizetés: dombornyomott bankkártya
Az online fizetéshez szükség lesz egy olyan bankszámlára, ahonnét a megvásárolt termék ára átutalható az eladó számlájára. A bankok az online vásárlás lehetővé tételére dombornyomott bankkártyát bocsátanak ki. A dombornyomott kártya száma kiemelkedik a kártyalap síkjából. Az ilyen típusú, nemzetközileg elfogadott kártyával akár külföldről is lehet online vásárolni. Megkönnyíti utazáskor a menetjegyek, szállodai szobák, belépőjegyek előzetes megvásárlását. Sokan azért nem vásárolnak online, nehogy egy szélhámos megszerezze a bankkártyájuk számát, és leemelje onnét a pénzüket. Valóban erősen megfontolandó, hogy a bankszámlaszámunkat kinek adjuk ki online vásárláskor. Ha az eladó címében nem a „https” és a „lakat” ábra szerepel, akkor nincsen titkosítási tanúsítványa. Ha a weblapon az elfogadott bankkártyák logója kisebb eltérést mutat a kártyánkon szereplő logótól, valószínűleg nem hitelt érdemlő az eladó. Ilyen webshopnak ne adjuk ki kártyaadatainkat!
Bankkártya nélküli internetes fizetés, pl. PayPal
A bankkártyával való visszaélések kivédésére jött létre egy olyan rendszer, amelyben a számlatulajdonos a bankszámlája mellé nyit egy fiókszámlát, amelyre csak az online vásárlásaihoz szükséges összeget helyezzük el. Online fizetéskor ennek a fiókszámlának az adatait használjuk, így a tőkéjéhez nem férhet hozzá akárki. Ilyen rendszerben működik a PayPal és a WebMoney. Ezeken a számlákon elegendő éppen annyi pénzt elhelyezni a főszámlánkról, amennyi egy aktuális fizetéshez szükséges. Így a tőkénk védve van.
Nagyon fontos, hogy semmiféle online fizetést ne kezdeményezzünk nyilvános hálózatról, például iskolából, netcaféból. Sosem lehet tudni például, nem telepített-e valaki keylogger-t a billentyűzetre. Ez közvetíti a leütött karaktereket egy másik gépre, így lehet például jelszavakat, számlaszám-adatokat „lelopni” a számítógépről.
Fizetés, visszaigazolás és kézhezvétel
Ha a webshopban elfogadtuk a fizetési feltételeket is, elküldhetjük a megrendelésünket, amiről a webáruház elektronikus visszajelzést küld az e-mail címünkre. Ezt a megrendelési dokumentumot érdemes elmenteni és kinyomtatni, hogy később esetleges reklamáció esetén hivatkozni tudjunk az adataira.
Fogyasztói jogok online vásárlásnál
A megrendelt termék kézhezvételekor ellenőrizzük, hogy valóban azt kaptuk-e, amit rendeltünk, a megfelelő minőségben. Az online vásárló törvényadta joga, hogy elálljon a vételtől. Az elállási jog azt jelenti, hogy ha a termék minősége nem megfelelő, vagy csak nem tetszik mégsem, miután megkaptuk, a kézhezvételtől számított 8 munkanapon (ez nem naptári napot jelent!) belül, saját költségre visszaküldhetjük a feladónak. Ez a jogunk külföldről vásárolt termék esetén is fennáll, de a határidőkről tájékozódjunk előtte. Ezzel párhuzamosan a feladót írásban is értesítsük az elállási jog gyakorlásáról (pl. e-mailben), és feltétlenül írjuk be azt a dátumot, amikor kézhez kaptuk a terméket, hogy minden vitának elejét vegyük a határidőt illetően. (forrás: http://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas/elallasi-jog.html)
Talán nem meglepő, hogy a webshopok nem szívesen fogadják el az elállási jog gyakorlati alkalmazását, hiszen ilyenkor vissza kell téríteni a vételárat 30 napon belül. Általában nincsen szükség az elállási jog érvényesítésére, de ha szükségünk lenne rá, használjuk nyugodtan, és küldjük vissza a terméket!
Fontos jogunk még, hogy az általános szavatossági és garanciális jogok szintén érvényesek online vásárlásnál is. Hibás termék kijavítását vagy kicserélését követelhetjük, vagy ha ez nem lehetséges, akkor árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést. (forrás: http://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas/elallasi-jog.html)
Az internetes vásárlás hátrányai
Az ismert webshopokból, ellenőrzött helyekről történő vásárlás kényelmes és gyors, de vannak sajnos buktatók is.
Az adathalászok komoly veszélyt jelenthetnek. Ezek a szélhámosok a fake shopjaikban kicsalják a gyanútlan vásárló pénzét, de nem küldenek érte terméket. A fake shopban ugyanis csak látszatra van áru, a valóságban azonban üres. Az adathalász olyannak láttatja a weblapját, mintha jól működő, ismert cég lenne. E-mailt vagy azonnali üzenetet küld az érdeklődőnek. Személyes adatokat kér a vásárlótól a regisztrációhoz, pl bankszámlaszámot, jelszót, azonosítót. Ha ezeket kicsalta, vissza is él velük.
A hackerek ennél is rosszabbak, mert képzett számítógépes szakemberként úgy irányíthatnak minket (és a gépünket) észrevétlenül, hogy a vásárlásunk során a személyes adataink az ő tulajdonukba kerüljenek. Ezek után a bankszámlaszámunk ismeretében akár vásárolhatnak is a mi költségünkre.
További kisebb kellemetlenséget okozhat, ha a megrendelt terméket a kiszállító elveszíti, vagy tengeren túli megrendelés esetén a szállítás esetleg hetekig tart. A határon túli vásárlások egy részénél számolni kell vámköltséggel, máskor a szállítás költsége nő meg erőteljesen a nagy távolság miatt. Ezeket a költségnövelő tényezőket még a megrendelés elküldése előtt kell ellenőrizni, utólagos reklamációnak helye nincs.
Az Európai Fogyasztói Központhoz lehet fordulni abban az esetben, ha határon túli online vásárlásunk során (az Európai Unió tagállamaiban) minőségi kifogással éltünk, és nem kaptunk visszatérítést. Az EFK ingyenes és hatékony jogi segítséget nyújt ilyen esetekben. Az Unión kívüli államokból való vásárlás esetére azonban ez a szolgáltatás nem terjed ki.
Vásárlás mobiltelefonról
Online vásárlásra a nem androidos mobiltelefonunk is alkalmas abban az esetben, ha a beállításokban engedélyezzük a mobil vásárlást. A szolgáltató által közzétett fizetési módok közül választhatunk (pl. a havi számla terhére, az univerzális egyenleg terhére, a hűségpontok terhére). A vásárlási limitet részben a szolgáltató (pl.hűségpontok esetében), részben az ügyfél szabja meg (pl. univerzális egyenlegfeltöltés esetében). A magas vásárlási összeg szükségessé teheti a vásárlási kód megadását, amivel megelőzhetjük a túlköltekezést. Mobil vásárláskor vagy ismernünk kell azt a webcímet, amelyen a telefon böngészőjében megnyitva tudunk választani a termékek közül, vagy azt a telefonszámot, amire SMS-t kell küldenünk, hogy a kínálatot megtekinthessük. A vásárlást ezek után az adott felületen olvasható lépésekben tehetjük meg, a megrendelést SMS-ben elküldve. A megrendelés fogadásáról szintén SMS-ben kapunk tájékoztatást. A mobil vásárlás a termékek viszonylag szűkebb körében lehetséges egyenlőre, azonban ez egy nagyon gyors ütemben fejlődő lehetőség, amit valószínűleg egyre többen ki fognak használni. Ennek eredményeként itthon is várhatóan egyre több webáruház fog mobilalkalmazásokon keresztül vásárlást biztosítani. (Például a TESCO áruházlánc webáruháza 2014 tavasz óta elérhető mobiltelefonos alkalmazáson keresztül is.) Jelenleg a mobilon keresztüli vásárlást ezek jelentik leginkább: mobil parkolás, mobil autópálya matrica, mobil lottó, zeneletöltés, apróhirdetések feladása, különféle rendezvényekre szóló belépőjegyek illetve különféle utazási társaságoknál menetjegyek vásárlása.
Forrás:
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/internetes-vasarlas
http://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas/internetes-vasarlas-fogalma.html a nemzeti fogyasztóvédelmi tanács tájékoztató anyaga
http://www.magyarefk.hu/pdf/Ektv_.pdf 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról
www.paypal-topup.hu/WhatIsPaypal.aspx
Fogalomtár :
"Adathalászatnak azt az eljárást nevezzük, amikor egy internetes csaló oldal egy jól ismert cég hivatalos oldalának láttatja magát és megpróbál bizonyos személyes adatokat, például azonosítót, jelszót, bankkártyaszámot stb. illetéktelenül megszerezni." (http://hu.wikipedia.org/wiki/Adathal%C3%A1szat)
A vevőnek a joga arra, hogy mégse kérje a megrendelt árut. Online vásárlás esetén ez a jog a kézhezvételtől számított 14 munkanap leteltéig érvényes. Az árut ki kell fizetni, de az eladónak vissza kell térítenie a vételárat, ha a vevő saját költségén visszaküldi az árut. Az elállást nem kell indokolni, a hibátlan árut is visszaküldhetjük, ha nem tetszik. Itthon és az EU országokban ez megbízhatóan működik, egyéb országoknál kérdéses.