Vállalatok életszakaszai Timmons és Hisrichs & Peters nyomán
Ahogy az évszakok változnak, ahogy egy élőlény születik, cseperedik, kiteljesedik, érik, majd visszatér a kiindulóponthoz, egy vállalat is egy nagyobb körforgás része és meghatározott fejlődési pályát jár be. Sohasem statikus gazdasági egység. A fejlődés – stagnálás - visszaesés időbeli változásai jellemzik.
Minden vállalkozásra jellemző, hogy az egyes életszakaszokban a vezetők különböző kihívásokkal szembesülnek, s erre különféle válaszokat kell adniuk. Fontos, hogy a vállalatvezetés tudatosítsa, ha más szakaszba érkezett a vállalata, észrevegye a megváltozott vezetési igényeket és feladatokat, s ha kell, ennek megfelelően új stratégiát építsen. Egy kis webáruház üzemeltetése más irányítást igényel, mint egy bolthálózat működtetése. Ha olyan jól tetted a dolgod, hogy különleges csokikat árusító webáruházad folyamatosan növekedni tudott, mígnem csoki boltot, majd bolthálózatot indítottál, akkor ne félj felismerni, hogy céged sikeresen elérte a „nagykorúságot” és itt már új stratégiára van szükség (az emberi erőforrás tekintetében is), mint induláskor, „gyerekcipőben”. Ebből következik, hogy a vezetésnek a különböző életszakaszokban eltérő képességekkel és ambícióval kell rendelkeznie.
A vállalatok életpályájának leírására, életszakaszainak meghatározására sokféle besorolás létezik. Ezek egyike egy Timmons nevű okos ember koponyájából pattant ki. Timmons alapos vizsgálódás és hosszas töprengés után öt fázist különböztet meg.
A vállalkozás alapítása előtti hozzávetőleg 1-3 évet kutatás-fejlesztési-innovációs fázisnak nevezi, hiszen ekkor születik meg a „nagybetűs ötlet” a vállalkozó fejében, kutatja a megvalósítás lehetőségeit, és dolgozik a termék prototípusán. Hisrichs és Peters tovább elemezte Timmons kutatás-fejlesztési szakaszát. Miután megvan a konkrét termékelképzelés és kifejlesztett prototípus, elkezdődik a próbagyártás. A puding próbája az evés, ezért a terméket tesztelni kell, meg kell nézni, hogyan fogadja a piac. Hiába gondolja például Kiss Béla, hogy az eperillatú rózsaszín fültisztító remek dolog, ha a vásárlók erről nem így vélekednek, a vállalkozás hamvaiban holt. Bélának erre nem érdemes vállalkozást és jövőt alapoznia, más termékötlet után kell nézni. Ha viszont a teszt felmérés tapasztalatai szerint a népesség egy csoportja „megveszik” a rózsaszín fültisztítókért, akkor nyert ügye van, hajrá előre céget alapítani. Nézzük most még egyszer röviden, hogy Timmons bátyánk nyomán Hisrichs és Peters szerint melyek az első szakasz kulcsmozzanatai:
- ötlet
- termékelképzelés
- termékfejlesztés
- próbagyártás
- előzetes piaci kipróbálás
A második szakasz az indulási fázis, amit Timmons hasonlóan az első szakaszhoz, szintén 3 évre becsül. Az indulási szakaszba tartozik a vállalat formájának kiválasztása, alapítótársak keresése (ha nem magányos farkasként akarsz kezdeni), potenciális partnerek keresése, cégalapítás, munkatársak felvétele, arculat kialakítása, a termék piaci bevezetése és így tovább.
Timmons mellett egy másik ”hosszúszakállú” bölcs gondolkodó is kiemeli az indulás szakaszának fontosságát, s hogy ez sikeresen megtörténjen, melegen javasolja nem kifelejteni a racionalitást a vállalkozói eszköztárból. Miért is emeli ezt ki külön ebben a szakaszban – hiszen racionalitásra mindig szükség van, különösen az üzleti világban? Azért, mert ilyenkor gyakran inkább az érzelmek dominálnak, hiszen a jövőbeni sikerekre vonatkozóan csak reményeink vannak. Csak bízni tudunk abban, hogy az ötletünkből életképes csemete lesz. A kihívásokon való felülkerekedéshez építő, kreatív alaptulajdonságú menedzserre van szükség, hiszen a legfontosabb feladat a piacképes termék vagy szolgáltatás struktúra kialakítása, a működés megindítása.
Ha az indulási fázis kihívásait sikeresen vette a cég, a korai növekedés szakaszába lép. Bár a fázis elnevezése „korai”, korántsem zajlik ez gyorsan. Építkezni „gondosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen”, tehát lépésről lépésre lehet csak. A növekedés 4 – 10 évet is igénybe vehet. Ilyenkor a vállalat bővíti partnerkörét, fejleszti termékeit, szolgáltatásait, szélesíti kínálati palettáját és igyekszik növekvő részesedéshez jutni a piacon.
Ha a munka gyümölcse beérett, a vállalat jutalma az érettség fázisa. Bevételeid már felülmúlják kiadásaidat és céged szilárd lábakon áll. Ha van olyan, - ami nincs -, hogy „kifújhatod magad és most már hátradőlhetsz” az üzleti életben, az a stabilizálás fázis lenne. A fázis maga létezik, de vedd észre, nem stabilitásról, hanem stabilizálásról van szó. Ez a nüánsznyi különbség magában hordozza a lényeget: hogy nincs megállás, mindig fejlődni, figyelni, javítani, reagálni kell. A verseny nagy, a világ változik és az emberek is változnak. A terméked, ami tegnap sláger volt, mára elavul, ha ellustulsz. Ahogy a dél-amerikaiak mondják, az alvó rákot elviszi az áramlat. Timmons szerint a 15. év elteltével már jó eséllyel a stabilizálás szakaszában van a cég. A vállalkozásnak ekkor már bejáratott, magas szintű termelési, szolgáltatási, értékesítési struktúrája van, stabil piaci pozícióval bír, kialakult kapcsolatrendszere, gyártási/szolgáltatási tapasztalata (know how) van, és megbízhatóan, jövedelmezőn működik. Itt visszautalunk „Hosszúszakállú” közgazdászunkra, aki szerint ebben a szakaszban a jó menedzser feladata már nem az építkezés, hanem a bejáratott üzletmenet stabil fenntartása, biztosítani, hogy így is maradjon! Ehhez a kulcs az éberség.
Képzeljétek el, hogy kifejlesztettetek egy új kerékpár típust, amelynek gyártására vállalkozást akartok alapítani. Az első szakaszban kifejlesztitek és tesztelitek az új termék prototípusát. Igyekeztek vevőket találni rá. Kidolgozzátok a gyártási technológiát. Megalakítjátok a vállalkozást, megszerzitek az induláshoz szükséges pénzt, stb.
Tegyük fel, hogy a vállalkozásotok sikeres, és havi 1000 db kerékpárt tudtok előállítani és értékesíteni. Ehhez már számos termelő és adminisztratív munkatársat kell alkalmaznotok. Az alapanyagokat és alkatrészeket sok helyről szerzitek be. A kész kerékpárokat különböző vevőknek értékesítitek. Igen sok dolgot kell kifizetnetek, a bevétel sok helyről érkezik. És mindeközben még gondoskodnotok kell arról, hogy a havi 1000 db kerékpár megfelelő minőségben elkészüljön. Látjátok, hogy ez a folyamat egész másféle vezetői kompetenciákat igényel, mint az új termék kifejlesztése és a vállalkozás megindítása. Egyetérthetünk a „Hosszúszakállú” bölccsel, hogy az indulási és stabil üzemelési szakaszban más vezetőre, vagy legalábbis új kompetenciák megszerzésére alkalmas vezetőre van szükség. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy a kreatív, építkező kompetencia szükséges. Ha ugyanis nem akarod, hogy a sikeres vállalkozásod elöregedjen, állandó termék és technológia fejlesztésre, új eladási technikák kialakítására van szükség.
A fentiekben a vállalkozások életpályáját működési szempontból és a menedzsment szempontjából közelítettük meg. Más perspektívák is léteznek azonban, amelyek új fényben világítják meg a cégfejlődést. Nézzük most meg az életszakaszok változását a finanszírozhatóság szempontjából!
Vállalatok életpályája a finanszírozás szemszögéből
Általában véve elmondható, hogy a finanszírozás legfontosabb forrását a saját tőkéből és bevételekből származó források jelentik, kivétel talán ez alól az első szakasz, ahol a bevételek még nem jelentősek.
A vállalkozás megalapításának előkészületei és beindítása jelentik az első finanszírozási életszakasz kezdetét. Megalakul a vállalat és megkezdi működését. Még nincs bevétel, csak kiadások vannak. A működés megkezdését követően lassacskán már elkezdenek befolyni az első bevételek, de ezek többnyire messze nem elegendőek a kiadások finanszírozására. A kiadásokat szinte kizárólag saját erőforrásból, kölcsönből, családi vagy baráti tőkéből, pályázati forrásból, de legtöbbször ezek kombinációjára támaszkodva tudod finanszírozni.
A finanszírozásnak ebben a szakaszban a vállalkozóra „cudar világ” jár, mert keményen dolgozik, de munkája gyümölcsét még messze nem szüretelheti le. Még nincs annyi bevétel, ami lehetővé tenné pénz felvételét a vállalkozásból, minden bejövő pénzt vissza kell forgatni a vállalat építésébe. Miközben Te dolgozol, álmod, vállalkozásod nő, növöget, cseperedik, az élet nem áll meg, megy tovább. Magánszemélyként jelentkező mindennapi kiadásaid fedezned kell (rezsi, táplálkozás, szórakozás, feltöltődés, stb.) Ez mind pénzbe kerül. Fontos tehát, hogy csak akkor vágd a fejszéd a vállalkozás beindításába, amikor rendelkezésedre állnak a szükséges tartalékok az indulási szakasz átvészelésére, vagy olyan „hátországod” van, ami biztosítja neked mindezeket (pl. család). Az is igaz, hogy egyes esetekben, - elsősorban technológia intenzív, innovatív vállalkozások esetében, korszakalkotóan jó ötlettel - van esélyed megnyerni egy üzleti angyalt az ügyednek, aki befektet a cégedbe tőkével. Félreértés ne essék, ez a pénz nem fordítható a személyes költségeid fedezésére, mégis létfontosságú, hiszen nem saját zsebből kell fedezned a cégalapítás, beindítás költségeit, így megtakarásaidat magadra fordíthatod. Összegezve, úgy tekintsd ezt a szakaszt, mint befektetést a jövődbe!
A második finanszírozási életszakaszban már rendelkezel piacképes termékkel, szolgáltatással és ennél fogva bevétellel is. Ekkor, szerencsés esetben, a vállalkozás már saját tőkéjéből és a bevételből finanszírozható. Ebben a szakaszban a problémát gyakran az okozza, hogy bár egyes cégek a piaci lehetőségek miatt jelentősen tudnának fejlődni, de a fejlődést nem képesek finanszírozni. Ha termékeid, szolgáltatásaid iránt jelentős kereslet mutatkozik, amihez „kicsi vagy”, a vállalkozás kapacitását növelni kell, de ez nem is olyan egyszerű. A növekedés előfeltételezi új gépek, berendezések vásárlását, egyre növekvő mennyiségű alapanyagra lesz szükséged, melyet ki kell fizetned partnereidnek, továbbá új munkaerő felvétele esetén munkatársad fizetését és közterheit is finanszíroznod kell. Ebben a fejlődési szakaszban általában bankhitelre még nem számíthatsz, a hitelfelvétel gátja az induló vállalkozásoknál általában a biztosíték (fedezet) hiánya. A bankok ugyanis szinte mindig biztosítékot (többnyire ingatlant, esetleg ingóságokat vagy bevételt) kötnek ki a hitel fedezetéül. Ez azt jelenti, hogy amennyiben nem tudod visszafizetni a hitelt és annak kamatait, akkor a bank a biztosítékból fedezi ennek ellenértékét. Lehet azonban esélyed magvető tőke befektetésre. Elsősorban azonban saját tőkéből, bevételből és indokolt esetben, ha van rá mód, akár baráti/családi kölcsönből kell finanszíroznod. Ha ez nem megy, és nem növekedsz, akkor nem tudod kihasználni a piaci potenciált, de ha fejlesztés mellett döntesz a szükséges források nélkül, súlyos pénzügyi zavarba kerülhetsz. Egy racionálisan gondolkodó menedzsment bizonyos fokig kezelni tudja ezt a problémát, és képes a megnyíló piaci lehetőségeket legalább optimális szinten kihasználni.
A harmadik finanszírozási szakasz más „jó világ”, itt a vállalkozás már stabilan működik és jelentős bevételei vannak, sőt, a finanszírozást bankhitellel is segítheted. Ez nagyban függ a magyarországi bankok hitelezési hajlandóságától és kamatpolitikájától. Ha a kamatok és/vagy az egyéb költségek túl magasak, a hitelfelvétel erősen meggondolandó. Fejlett üzleti kultúrájú országokban számos szakértő azt javasolja, hogy a vállalkozások állóeszközeiket (ingatlanok, gépek, berendezések, stb.) saját tőkéből, még a forgóeszközigényeiket bankhitelből fedezzék. Ennek olyan bankkultúra kedvez, ahol a kamat és bankköltségek viszonylag alacsonyak és tartósak, a bankok pedig valószínűleg, - ha üzleti alapon is, - de együttműködők, segítőkészek.
Mindhárom finanszírozási életszakasz közös jellemzője, hogy a fejlesztés és a munkahelyteremtés finanszírozását pályázati úton is „meg lehet támogatni”, elnyerhető visszatérítendő /vagy vissza nem térítendő támogatásokból lehet részben fedezni. Annak érdekében, hogy ezzel a lehetőséggel élni tudj, figyelni kell az aktuális pályázati kiírásokat!
A vállalat életszakaszainak vizsgálatára a növekedés és piaci részesedés szempontjából (BCG mátrix)
Nézzünk most egy kreatív megközelítést a vállalat életszakaszainak vizsgálatára a növekedés és piaci részesedés szempontjából. Ez a megközelítés a talányos és misztikus BCG mátrix névre hallgat.
Bruce D. Henderson (1970) négy külön típust különböztet meg, attól függően, hogy a piaci növekedés, illetve a piaci részesedés magas, vagy alacsony a vállalat esetében. Ennek alapján kész állatkert vázolható fel: léteznek „döglött” kutyák, fejős tehenek, sztárok és kérdőjelek.
A kérdőjelek jelenlegi piaci részesedése alacsony, ellenben gyorsan növekednek, így még nem tudni, mi lesz belőlük. (Ebben az osztályozásban a startupok kérdőjeleknek tekinthetők.)
A fejős tehenek piaca már egyáltalán nem, vagy csak kismértékben növekedhet, de a cég piaci részesedése viszonylag magas egy lassan bővülő vagy stagnáló piacon. Az ilyen cégek finanszírozási képessége, jövedelmezősége általában igen jó. Célszerű ezt az állapotot a lehető leghosszabb ideig fenntartani.
A sztárok csoportjába azok a vállalatok tartoznak, amelyeknek termékei magas részesedéssel rendelkeznek gyorsan bővülő piacon. Nem rossz ebbe a „csapatba” tartozni.
Döglött kutya esetében a piac egyáltalán nem, vagy csak minimálisan bővül, és a vállalkozás relatív piaci részesedése is rendkívül alacsony. Döglött kutyákká válhatnak az egykori fejőstehenek, melyek termékeinek piaci bővülése leáll, vagy nagyon lelassul, miközben a cég termékeinek piaci részesedése is erősen lecsökken. Az ilyen cégek többnyire jelentős termék- vagy szolgáltatás fejlesztéssel, új, hatékony eladási technikával esetleg ismét fejős tehénné tehetők. Vagy, ha nem, akkor hosszabb-rövidebb ideig stagnálnak, esetleg tönkre mennek. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a „döglött kutya” kifejezés nem túl szerencsés. Ugyanis a jelentősen lefogyott, stagnáló „döglött kutya” hosszú ideig adhat számos embernek tisztes munkát és megélhetést. És ez bizony nem elhanyagolható jellemző még akkor sem, ha a megtartott munkahelyek száma sokkal kevesebb, mint a munkahelyek száma volt a „fejőstehén” korszakban.
BCG (Boston Consulting Group) portfóliómátrix
forrás: Sebestyén György - Tamásné Fekete Adrienn (2011): Könyvtári menedzsment - Eszterházy Károly Főiskola, letöltve innen: http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/0005_14_konyvtari_menedzsment_scorm_08/832_forrselemzs.html
A családi vállalkozások életpályája
Biztos Te is ismersz olyan vállalkozást, amit egy család végez: ez a családi vállalkozás. Egy cukrászda esetében például a férj a cukrász, felesége a kiszolgáló az üzletben, és ha már elég nagyok a gyerekek, ők is beállnak sütni vagy kiszolgálni. Ez a fajta vállalkozás egy igen speciális eset, és a családi vállalkozásoknak is vannak életszakaszaik. Lássuk részletesen!
Természetesen a családi vállalkozás is vállalkozás. Így életszakaszaira alapvetően igazak az előzőekben írottak. A családi vállalkozás azonban annyiban speciális vállalkozás, hogy tulajdonosai és általában vezetői is teljes egészében vagy részben egy család tagjai. Ez azt jelenti, hogy jobban ismerik egymást és valószínűleg nagyobb bizalommal vannak egymás iránt, mint a nem családi vállalkozások tulajdonosai és vezetői.
Éppen ezért, a családi vállalkozások életszakaszait egy új szemszögből is érdemes megnézni, a szerint, hogy a vállalkozás mely korosztály tagjainak tulajdonában van, illetve mely korosztály vezeti. A családi vállalkozásokban szükségképpen időnként eljön a korosztályváltással járó „korszakváltás” ideje. A korosztályváltás természetesen sokszor alapos változást okoz a vállalkozás életében, mivel az egymást követő nemzedékek gondolkodásmódja gyakran jelentősen eltér egymástól.
Amennyiben szüleidnek jól működő vállalkozása van, és a Te életpálya elképzelésedbe, ambíciódba beleillik, hogy a későbbiekben e vállalkozás tulajdonosa és/vagy vezetője légy, érdemes fiatal kortól kezdődően folyamatosan megismerni a vállalkozás működését, lehetőség szerint belefolyni annak életébe, és tudatosan felkészülni arra, hogy egyszer majd Te vagy testvére(i)ddel együtt Ti lesztek a vállalkozás tulajdonosai, illetve vezetői.
Természetesen arra a családi vállalkozásra, amelyet Te fiatalon alapítasz, a fentiek még nem feltétlenül igazak, hiszen a generációváltás még messze lehet. Mint ahogy a fentiek nem jellemzőek akkor sem, ha pl. szüleidnek jól menő szállodájuk van, de Te csak szoftverfejlesztőként tudod elképzelni a karrieredet.
INNOVÁCIÓ!
Egy vállalkozás életében, életszakaszaiban a változásnak nagy szerepe van. Akár többször is kell kisebb-nagyobb részeket, részleteket változtatni azért, hogy a vállalkozás haladjon a korral, és ne kelljen azért becsuknia, mert „elszállt felette az idő”. A változásoknak, változtatásoknak egyik, mostanában igen felkapott módja az innováció. A következő részekben erről találsz hasznos információkat. Ha kíváncsi vagy egy kisfilmre is az innovációról, azt a vállalkozói szigetrész videó-gombja alatt találod. A filmben a Prezi megalakítói mesélnek Nektek az innováció fontosságáról.
Mit is jelent az a bűvös szó: innováció? Miért is van szükséged innovációra?
Valószínűleg többségeteknek fogalma sincs mi is az az innováció. Ha pedig van sejtelme róla arra, - a szabályt erősítő kivételtől eltekintve -, arra gondol, mint leendő kezdő vállalkozót, miért is érdekelne ez a téma. „Ha vállalkozni kezdek, lesz elég gondom, miért is foglalkoznék ilyen magasztos dologgal?” Pedig a legtöbb szakmai területen a vállalkozás sikerének egyik kulcs tényezője. Vagyis, ha a vállalkozásod innovatív lesz, nagyobb az esélyed a sikerre, mintha nem. Sőt, esetleg olyan bevételekre is szert tehetsz, amire megfelelő innovációs ismeretek nélkül nem is számíthatnál.
Az innováció pontosan lefordíthatatlan idegen szó. Eredetileg újdonságot, újítást jelent. Ma a gyakorlatban olyan újdonságot létrehozó folyamatként használják, amelynek eredményeképpen létrejönnek és piacra, vagy felhasználásra kerülnek új termékek, szolgáltatások, technológiák és módszerek. A folyamat vége viszonylag jól meghatározható; felhasználás, alkalmazás vagy piaci értékesítés. Az eleje már kevésbé. Szokták azt mondani, hogy az innováció az ötlettől a megvalósításig tart. Tehát a folyamat eleje az ötlet felmerülése. Ez az innovációk egy részére igaz, de az innovációk jelentős része valamilyen kutatással kezdődik, vagyis valamilyen kutatási eredményt valósít meg a végén.
Tudós elmék ugyan el szoktak vitatkozni azon, hogy milyen mértékben kell újnak lennie annak, amit az innovációval létrehozunk. Csak azt tekinthetjük-e innovációnak, amelynek az eredménye világviszonylatban is új? Mondjuk egy olyan gyógyszer, amihez még hasonló sem volt sehol a világon? Vagy azt is innovációnak tekinthetjük, amely csupán egy vállalkozás számára jelent újdonságot? Mondjuk egy új termék, amit az adott vállalkozás még soha sem gyártott, függetlenül attól, hogy sokan gyártanak hasonlót. Persze az is nyilvánvaló, hogy szolgai másolással, copy-paste módszerrel átvett termékek bevezetése valóban nem innováció. De ettől még az általad kifejlesztett gyártási technológiája lehet innováció, hiszen a konkurencia technológiáját nem ismered, így lemásolni sem tudod. Első pillanatban ezt akár lopásnak is tekinthetjük. Pedig többnyire nem az. Kivéve, ha a termék vagy technológia le van védve. De erről majd később.
Ebben a tudásbázisban azt folyamatot fogjuk innovációnak tekinteni, amely egy vállalkozásnál, a Te vállalkozásodnál hoz létre újdonságot. Egyébként a magyar innovációs törvény is ezt tekinti innovációnak.
Az innovációval kapcsolatosan (is), - mint annyi más esetben, - vállalkozásod két szakaszát különböztetjük meg:
- innováció vállalkozásod indításakor
- innováció vállalkozásod folyamatos működtetése közben
Vállalkozásod indításakor szinte minden innovációnak tekinthető. Hiszen megtervezed és bevezeted a termékeid, szolgáltatásaid, technológiád, marketinged, stb.
A folyamatos működtetés esetén már rendelkezel termékkel, szolgáltatással, technológiával, marketinggel, stb. A világ azonban folyamatosan és egyre gyorsabban változik körülötted. Ehhez neked alkalmazkodnod kell. Vagyis fejlesztened kell termékeidet, szolgáltatásaidat, technológiáidat, marketingedet. Azaz folyamatosan innovációs tevékenységet kell végezned! Ha nem teszed, nem lesz hosszú életű a vállalkozásod! És ez szinte minden tevékenységre igaz. Igaz ez persze fordítva is. Vagyis, ha cégedet innovatívvá teszed, sokkal nagyobb esélyed lesz a sikerre.
Ebből következik, hogy az olyan már hosszabb ideje a piacon lévő vállalkozások többsége, amelyek már sok évet túlélt vagy esetleg fejlődött is ezek alatt az évek alatt, bizony – hiszi vagy sem – számos innovációs tevékenységet kellett, hogy végezzen.
Ismerkedj meg az innováció alapfogalmaival! Mi is az a szellemi termék?
Amikor könyvet, akár tankönyvet veszel a kezedbe tárgyiasult szellemi terméket fogsz meg. Maga a könyv ugyan egy tárgy, de a lényeg, - a tartalom – szellemi termék. Mikor megveszed a könyvet egy tárgyiasult szellemi terméket vásárolsz. Amikor számítógépeden vagy mobilodon facebookozol vagy éppen az Excel programban számolsz, akkor szellemi termékeket, - szoftvereket, - használsz. Maga a számítógéped viszont olyan tárgy, amelynek kifejlesztéséhez, gyártás technológiájának kifejlesztéséhez rengeteg szellemi munkát használtak fel. Vagyis a számítógéped és mobilod, - mint hardver – tárgyiasult szellemi termék. A korszerű repülőgépek – mint pl. a BOING Dreamliner-je vagy az Airbus 800-as vitathatatlanul tárgyak. Olyan tárgyak, amelyek kifejlesztésére, - pl. új anyagok, új szerkezeti felépítés, új szoftverek tömege, stb. stb. kifejlesztéséhez rengeteg szellemi tevékenységet, - közte kutatást és fejlesztést, - végeztek el. Azt mondják, hogy a mai korszerű repülőgépek árában 70-80 %-ot képez a beépített és felhasznált kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység eredményéképpen létrejött szellemi termékek aránya.
Van tehát olyan termék, amely fizikai valóságban, - ha nem túl nagy vagy nem túl kicsi – megfogható. A kezedben tudod tartani. És van olyan termék, amely szellemi tevékenység eredményeképpen jön létre, és nem tudod megfogni. Ezeket hívják szellemi terméknek. Vagyis vannak (megfogható) termékek és (nem megfogható) szellemi termékek. Az érdekesség az, hogy a megfogható termékekben szinte mindig vannak, voltak felhasznált szellemi termékek, míg a szellemi termékekben soha sincsenek megfogható termékek. Igaz, a megfogható termékekben lévő szellemi termékek sokszor már idejét múltak, elavultak. Ki gondol ma arra, hogy az íjat vagy a puskaport valaha valaki feltalálta.
Azt mindenki tudja, hogy a megfogható termékeknek van tulajdonosa. A mobilod tulajdonosa Te vagy. A repülőgép tulajdonosa általában a légitársaság, amely üzemelteti, vagy egy lízing társaság, amely a repülőgépet az üzemeltető légitársaságnak bérletbe adja.
Talán nem túl meglepő, hogy a szellemi termékeknek is van tulajdonosa, és nem csak tulajdonosa, hanem szerzője is. Vagyis a megfogható- és a szellemi termék között fontos különbség, hogy míg a megfogható terméknek csak tulajdonosa van, addig a szellemi terméknek tulajdonosa és szerzője is van. Persze igen sok esetben tulajdonosokról és szerzőkről is beszélhetünk. Hogy ki a szerző, az többé kevésbé könnyen belátható. Nyilván az, vagy azok, aki(k) a szellemi terméket létrehozták, megalkották. Az, hogy ki a tulajdonos, az már jóval bonyolultabb. A két alapvető lehetőség:
- Ha saját magad erejéből kifejlesztesz egy szellemi terméket, mondjuk egy szoftvert, annak nyilván Te vagy a tulajdonosa. Ha barátaiddal közösen fejlesztitek ki a szoftvert, akkor társszerzők és tulajdonostársak vagytok. No, ez már okozhat némi bonyodalmat. Meg kell határoznotok, illetve meg kell állapodnotok abban (lehetőleg papíron, mert a szóban történő baráti megállapodás sokszor elszáll), hogy mi a szerzőségi és tulajdonosi arányotok (többnyire százalékban).
- Ha azonban van munkahelyed és a szoftver kifejlesztése a munkaköri kötelezettségeid közé tartozik, vagy a szoftvert megbízási szerződés alapján fejleszted ki, akkor a szoftver (szellemi termék) tulajdonosa általában a munkáltatód, míg megbízási szerződés esetében általában részben vagy egészében a megbízó (aki a fejlesztési munkáért fizetett neked). A kifejlesztendő szellemi termék tulajdon jogát már célszerű a megbízási szerződésben (írásban) tisztázni.
Ráadásul a szellemi termékek tulajdonjoga, - hasonlóan a megfogható termékekhez, - részben vagy egészében átruházható (eladható). Ha Te vagy a tulajdonos, akkor Te adhatod el, ha a munkáltatód, akkor a munkáltatód. Ebben az esetben a szellemi termék tulajdonosa részben vagy egészében a vevő lesz.
A szellemi termék tulajdon joga un. vagyoni értékű jog. Ez pedig azt jelenti, hogy nem csak eladható, de zálogba adható, terhelhető és örökölhető is. Sőt a szellemi termék hasznosítási vagy alkalmazási joga is eladható. Amikor Windows-t vagy MS Office-t vásárolsz, akkor nem szerzed meg a szoftver tulajdonjogát, hanem csak a felhasználói jogát. Ezt nevezik szép magyar szóval licence-nek.
A szerzőség joga viszont nem átruházható. Tehát akárhányszor adod el Te, vagy adja el a munkáltatód az általad létrehozott szellemi terméket, mindig Te maradsz annak szerzője.
Alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, innováció
A szellemi terméket, hasonlóan a megfogható termékhez, létre kell hozni. A szellemi terméket, illetve az ilyet tartalmazó megfogható terméket, egy több elemet tartalmazó folyamatban hozhatod létre. E folyamatnak két eleme van: a kutatás és a kísérleti fejlesztés. A kutatás további két lépésre osztható: az alapkutatásra és az alkalmazott kutatásra.
Az alapkutatás olyan kísérleti vagy elméleti munka, amelyet jelenségek vagy megfigyelhető tényekkel kapcsolatos új ismeretek megszerzése érdekében folytatnak. Az alapkutatás fontos jellemzője, hogy nem azért csinálják, hogy eredménye a gyakorlatban közvetlenül felhasználható vagy alkalmazható legyen. A DNS alapkutatás célja pl. a DNS tulajdonságainak és a DNS-t alkotó gének sorrendjének kutatása. Ennek eredményei közvetlenül sem gyógyításra, sem gyógyszer előállításra nem használhatók fel.
Az alkalmazott kutatás célja, - szemben az alapkutatáséval, - hogy olyan új ismereteket, szakértelmet hozzon létre, amelyek új, vagy jelentősen fejlesztett termékek, eljárások vagy szolgáltatások kifejlesztéséhez használhatók fel. Vagyis, hogy a gyakorlati életben közvetlenül felhasználható szellemi terméket hozzon létre.
Az alkalmazott kutatás fontos jellemzője még az, hogy tervezett vagy kritikus vizsgálati tevékenységet jelent.
A kísérleti fejlesztés: a meglévő (esetleg az alkalmazott kutatás eredményét képező) tudományos, technológiai és üzleti ismeretek és szakértelem megszerzése és felhasználása új termékek és szolgáltatások létrehozása céljából. Kísérleti fejlesztés pl.
- új termékek, szolgáltatások és eljárások megtervezése és dokumentációjának elkészítése,
- prototípusok előállítása,
- kísérleti gyártás és tesztelés.
Valószínű, hogy mint vállalkozó nem fogsz alapkutatást végezni, mint ahogy valószínű, hogy kísérleti fejlesztést pedig igen.
Hiszen, ha új terméket fejlesztesz, pl. egy új kerékpár hajtást, akkor annak el kell készítenetek a prototípusát, amelyet tesztelnetek kell. Ha családi gazdaságodban a megtermett gyümölcsből újfajta lekvárt akarsz előállítani eladás céljára, akkor szükség van kísérleti gyártásra és tesztelésre (milyen az íze, változik-e az íze és az állaga az idők folyamán, meddig áll el, stb.) Ezek a példák pedig a kísérleti fejlesztés körébe tartoznak.
Bár viszonylag ritkábban fordul elő, de azért nem is olyan ritka, hogy az innovatív vállalkozás alkalmazott kutatást is végezzen. Pl. ha meg akarod tudni, hogy az új lekvárod főzési ideje, hőfoka és nyomás viszonyai hogyan befolyásolják az eltarthatósági időt és a lekvár színét. Vagy tudni akarod, hogy új kerékpár hajtásod hatásfokát hogyan befolyásolja az egyik mechanikai alkatrész mérete és felületi kiképzése. Persze, gondolhatjátok, mi szükségem lenne arra, hogy tudjam, mi is az a kutatás és mi is az a kísérleti fejlesztés. Pedig lehet, hogy szükséged lesz rá! A kutatás-fejlesztés saját közvetlen költségeivel ugyanis csökkenthetitek a társasági és iparűzési adó alapotokat. Sőt egyes kutatás-fejlesztési pályázatoknál is szükség lehet ilyen ismeretekre.
Ha nem vagytok biztosak abban, hogy projektetek kutatás-fejlesztési projekt, kérhetitek projektetek minősítését a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától. Persze meg kell gondolnotok, hogy ezt megéri-e kérni, ugyanis viszonylag költséges.
Az innováció pedig olyan tevékenység, amelynek célja
- a gazdasági tevékenység hatékonyságának, jövedelmezőségének javítása, illetve
- kedvező társadalmi és környezeti hatások elérése.
Maga a teljes innovációs folyamat pedig tudományos, műszaki, szervezési, gazdálkodási, kereskedelmi műveletek összessége. A legtöbb esetben természetesen nincs szükség az innovációs folyamat minden elemére. Akkor is innovációs folyamatról beszélhetünk, ha egyes elemek elmaradnak.
A kutatás és a kísérleti fejlesztés pedig az innováció egyes lépéseit jelentik:
- egy innovációs folyamatban nem jelenik meg szükségképpen minden esetben az alapkutatás, az alkalmazott kutatás és a kísérleti fejlesztés is,
- az innovációs folyamat sokszor egy jó ötlettel indul,
- egy innovációs folyamat több, mint a kutatás és fejlesztés, mert tartalmazza a kutatási és fejlesztési eredmények gazdasági bevezetését, illetve társadalmi, környezetvédelmi hatások elérését.
Fentieknek megfelelően megkülönböztetünk
- gazdasági és
- szociális innovációt.
Például a piacon megjelenő új típusú repülőgépek és mobil telefonok a gazdaság innováció, míg a kábítószer fogyasztás megelőzését vagy a civilizáció megbetegedések megelőzését eredményező új eljárások kifejlesztése és bevezetése a szociális innováció termékei.
Leegyszerűsítve, gazdasági innovációs tevékenységet végzel akkor, ha javítani akarod vállalkozásod hatékonyságát és jövedelmezőségét. Vagyis többet akarsz keresni és/vagy növelni akarod vállalkozásod értékét. Ha vállalkozásba kezdesz, nyilván az egyik célod éppen ez. Márpedig, ha a célodat el akarod érni, akkor foglalkoznod kell az innovációval is.
Persze innovációs tevékenységet végzel akkor is, ha a célod a kedvező társadalmi és környezeti hatások elérése. Ez azonban, - mivel nem jövedelmező tevékenység – nem tartozik a vállalkozásod alapvető céljai közé, de egy megfelelő társadalmi felelősségvállalással rendelkező vállalkozás, - erejétől függően, - igyekszik a pozitív hatások elérésére ezen a területen is. Igyekszik tevékenységével a legkisebb ökológiai lábnyomot hagyni. Igyekszik csökkent munkaképességű embereknek is munkát adni, igyekszik új munkahelyeket teremteni, stb. Gondolj mindig arra is, hogy a lelkiismeretes vállalkozó nem csak magára gondol, hanem a társadalmi és természeti környezetére is. E céljaidat azonban, - melyet egy szóval szociális innovációnak is neveznek – viszont csak akkor tudod megvalósítani, ha megfelelően növelni tudod vállalkozásod hatékonyságát és jövedelmezőségét. Vagyis, ha gazdasági innovációt is végzel.
Fentiekből következik, hogy egy könyv tartalmának létrehozása – pl. egy regény megírása, - bár ez is szellemi terméket alkotó tevékenység, nem tartozik az innovációs tevékenységek közé. Hasonlóan más alkotó művészeti ágakkal, - pl. zeneszerzés, festészet, stb. – a művészeti tevékenységek közé tartozik.
Az innováció folyamata, avagy hogyan állítsunk elő és hogyan hasznosítsuk a szellemi termékeket?
Hogyan állítsunk elő szellemi terméket?
Mint korábban láthattátok a szellemi termék előállításának elvileg négy szakasza van.
Az alapkutatás, az alkalmazott kutatás, a kísérleti fejlesztés és az innováció. A vállalkozások azonban igen ritkán folytatnak olyan fejlesztéseket, amely mind a négy szakaszt tartalmazza.
Valószínű, hogy ti legfeljebb a második két szakaszt; a kísérleti fejlesztést és az innovációt fogjátok alkalmazni fejlesztéseiteknél. Többségetek nyilvánvalóan termék vagy szolgáltatás ötletből fog kiindulni, az ötletek jelentős része pedig kreatív gondolkodás terméke. Ez pedig a tanultakon, tapasztalataikon alapul, de lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését.
A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését.” (forrás: www.ektf.hu/hefoppalyazat/pszielmal/a_kreativits_fogalma.html )
Projekt-módszer
A szellemi termék előállításánál célszerű a projekt módszert alkalmazni. A projekt esetünkben azt jelenti, hogy megtervezitek a tevékenységet, majd megvalósítjátok a terveket. Tervezéskor meghatározzátok a fejlesztés célját, a tervezett új termék vagy szolgáltatás paramétereit, jellemzőit, megtervezitek a fejlesztés lépéseit, megbecsülitek az egyes lépések kezdési és befejezési idejét. (A fejlesztési lépéseket egyébként szakszerűen munkacsomagoknak szokták hívni és az egyes munkacsomagokat un. mérföldkövek választják el egymástól. A mérföldkövek egyben az egyes munkacsomagok kezdési és befejezési határidejét is jelenti.) Hasznos, ha a tervezéskor megbecsülitek, hogy mindez mennyibe fog kerülni. Ha nem egyedül hajtjátok végre a fejlesztést, akkor meghatározzátok, hogy ki mit csinál és mikor. Fontos, hogy a tervezéskor gondoljatok arra is, hogy új terméketeket kinek és hogyan fogjátok eladni, vagy ki és hogyan fogja hasznosítani.
Helyes, ha a tervet írásba foglaljátok. Azonban a kis- és középvállalkozások többsége, - különösen a kezdő vállalkozások ezt ritkán teszik meg. De igen hasznos lehet, ha a terveket legalább fejben elkészítitek, és ugyancsak fejben követitek a megvalósítás menetét.
Ha azonban szellemi termék előállító tevékenységetek finanszírozásához pályázati úton támogatást szeretnétek kapni, vagy befektetőt kerestek, a projektterv elkészítését aligha úszhatjátok meg. Ugyancsak szükségetek leszprojekttervre, ha a K+F tevékenység költségeit adóalap csökkentő tételként el akarjátok számolni. Sőt ilyen esetben az elvégzett K+F tevékenység írásos ismertetőjét is el kell készíteni.
Az innováció kockázatai
A kutatás-fejlesztés-innováció igen kockázatos tevékenység. A tevékenységnek biztos, hogy lesz költsége, de nem biztos, hogy lesz bevétele. Ez az alapja annak is, hogy mind az Európai Unió, mind a magyar kormány pályázati úton kiemelten támogatja ezeket a tevékenységeket. Ez az oka annak is, hogy – ritka kivételtől eltekintve, - a bankok nem nyújtanak rá hitelt, viszont a finanszírozásban egyes általuk megválasztott projekt esetén a különféle kockázati tőke szervezetek (üzleti angyal, magvető tőke, kockázati tőke) készek részt venni.
A fokozott kockázatból következik, hogy szükség esetén tudni kell abbahagyni! Előfordul, hogy néhány vagy számos lépés megtétele után nem jelentkeznek az elvárt eredmények. Pl. nem igazán működik az új szerkezet, a létrehozott új anyag jellemzői meg sem közelítik az elvártat, vagy éppen a becsült előállítási ár messze meghaladja a reális piaci árat. Esetleg éppen nem találtok a fejlesztés alatt lévő termékre szolgáltatásra potenciális vevőt, érdeklődőt. Ilyenkor gyakori hiba, hogy a fejlesztő az álmait továbbköveti. Újabb és újabb reményteljes megoldásokat keres. A költségek nőnek – a bevétel sehol: ez bizony egyenes út a tönkremenéshez!
Ugyancsak gyakori hiba, hogy a fejlesztés ugyan jól halad, és már vannak jó eredmények, de úgy érezzük, hogy még sokat tudunk a terméken, szolgáltatásokon tökéletesíteni. Megtesszük, majd még újabb ötleteink lesznek. Vagyis egy végtelen körbe kerülünk. A költségek nőnek, bevétel sehol. Majd beáll a csőd.
Gondolkodjatok el azon is, hogy az új termék vagy szolgáltatás sikere esetén, mit és hogyan tesztek akkor, ha a sikeresség idővel csökkenni kezd. Nyilvánvaló, hogy a siker fenntartásának egyik lehetőségét a termék vagy szolgáltatás továbbfejlesztése adja. Tehát az eredeti fejlesztésnél felmerülő, de már fel nem használt elképzeléseiteket ne felejtsétek el, tegyétek be a fiókba! A továbbfejlesztéshez még nagyon jól jöhetnek.
Óvakodjatok attól is, hogy ötletemberekké váljatok. Tény, hogy az innovációs folyamat induló pontját gyakran a jó ötletek adják. De tény az is, hogy egy innovációs folyamat akkor eredményes, ha a végén bevétel vagy társadalmi, környezeti haszon van. Ráadásul a bevételnek illik nagyobbnak lenni a költségeknél. Sok olyan ember létezik, akinek számos remek ötlete van. Némelyiküknek naponta több is. Az ilyenek emberek többsége képtelen kiválasztani az egy-két legjobb ötletet, és ezek megvalósítása érdekében végig vinni az innovációs folyamatot. Többnyire bele-belekapnak a megvalósításba, majd rövid időn belül abba hagyják, és újabb ötletüket kezdik megvalósítani. No, az ilyen emberekből aligha sikeres vállalkozó. Mások abban reménykednek, hogy remek ötleteiket eladhatják, és majd az ötlet vevői viszik sikerre azt. Nem tudunk olyan esetről, amikor ez a technika sikerre vezetett volna. Az ötlet nem eladható szellemi termék. Ha mégis megveszi valaki, akkor legfeljebb filléreket fizet érte. Egy jó termék gyártását megalapozó fejlesztési eredmény milliókat érhet, akár euróban. Az ilyen fejlesztés alapjául szolgáló puszta ötlet értéke viszont legfeljebb néhány euró.
A fentiekből látható, hogy az innováció alapvetően szellemi tevékenység. Olyan szellemi tevékenység, amelyben meglévő tudásotokat és kreativitásokat használjátok fel. Könnyen belátható, hogy amennyiben többen összefogtok egy fejlesztés érdekében, akkor összességében több tudással és több kreativitással rendelkeztek. Vagyis az összefogás növeli a siker valószínűségét. (Persze egyben azt is jelenti, hogy siker esetén az eredményen is osztozni kell.)
Nyitott innováció, Living Lab
Nyilvánvaló, hogy minél több ember tudása, kreativitása adódik össze, annál valószínűbb a jó eredmény. Ez olyannyira így van, hogy az alkalmazottaik révén nagyon nagy szellemi kapacitással rendelkező nagyvállalatok és nagy intézmények rájöttek arra, hogy innovációjuk eredményességét jelentősen növelhetik akkor, ha a fejlesztésbe igyekeznek mindazokat bevonni, akik a terület kutatás-fejlesztésében, innovációjában segíteni tudnak és akarnak, de nem dolgoznak az adott cégnél. Ezt hívják nyitott innovációnak. A nyitott innováció létrehozását alapvetően az Internet tette lehetővé.
Előttetek is nyitva az út. Fontoljátok meg, hogy egy ügyes web 2.0 portál létrehozásával esetleg ti is megpróbáljátok összegyűjteni a cégetektől kívülállók fejlesztési javaslatait! A nyitott innováció lehetőségei fordítva is nyitva állhatnak előttetek. Megkereshetitek nagy cégek és intézmények nyitott innovációs portáljait, és megkísérelhettek segíteni nekik saját tudásotokat és kreativitásotok felhasználásával a fejlesztésében. Ez, - siker esetén – segíthet a nagyvállalatokkal és fontos intézményekkel való üzleti kapcsolat kialakításában.
A nyitott innováció egyik formája az un. living lab (élő vagy életközeli laboratórium). Ennek az alapja, hogy a vállalkozások túlnyomó többségére, - a KKV-kra és a nagyvállalatokra egyaránt, - jellemző, hogy alaptevékenységként valamilyen termelő, szolgáltató tevékenységet folytatnak és termékeiket, szolgáltatásaikat a piacon értékesítik. Vagyis a vállalat élete alapvetően a termelés, szolgáltatás és értékesítés A versenyképességnek viszont nagyon sok vállalkozás esetében szükséges, de nem elégséges feltétele, hogy a vállalkozás K+F+I tevékenységet is végezzen. Vagyis a K+F+I tevékenységet úgy kell végezni, hogy a vállalat közben éli szokásos bevétel szerző életét.
A living lab-ok valójában sokszor olyan hálózatok, amelyeknek virtuális része – web – és valóságos fizikai központja(i) is van(nak). Fontos jellemzőjük, hogy a fejlesztésbe sokszor a felhasználókat vagy potenciális vevőket is bevonják. Ha a living lab módszer alkalmazása mellett döntötök, és a fejlesztésbe bevonjátok a potenciális felhasználókat, akkor nagyobb lesz az esélye annak, hogy a fejlesztésetekkel piaci sikert érjetek el. Ha viszont sikerül csatlakoznotok valamelyik nagyvállalat által létrehozott, beszállítókat (is) integráló living lab-hoz, akkor nagyobb esélyetek van arra, hogy annál a nagyvállalatnál beszállítóvá váljatok.
A szellemi termékek hasznosítása/alkalmazása
A kifejlesztett szellemi termékeket leggyakrabban új, vagy továbbfejlesztett termékben tárgyiasult, illetve új, vagy tovább fejlesztett szolgáltatás formában hasznosíthatjátok. Vagyis pl. ha kifejlesztetek egy új kerékpár hajtást, akkor ezt legyárthatjátok és beépíthetik az általatok gyártott kerékpárba vagy eladhatjátok egy kerékpár gyárnak, amely saját termékébe építi be azt. A kifejlesztett új technológiát alkalmazhatjátok saját termékeitek gyártásánál, vagy szolgáltatásaitoknál.
Ha egy új szoftvert fejlesztetek ki, eladhatjátok a szoftver segítségével megvalósuló új szolgáltatást, de elsősorban az Internet fejlődésével számos új, hatékony üzleti modellt fejlesztettek ki. Az egyik alap modell az, amikor maga a szolgáltatás ingyenes, de a portálon elhelyezett reklámokért fizetnek a reklámozók.
A szoftverek hasznosításának talán leggyakoribb esete – a saját alkalmazáson kívül, - a szoftver használati engedélyének értékesítése (licensz). Így pl. ti is licenszet vásároltok, amikor a Windows-t, vagy az MS Office-t megvásároljátok.
A szellemi termékek hasznosításának másik fontos módszere magának a szellemi terméknek az értékesítése. Értékesíthetitek a szellemi termék tulajdon jogát (hasonlóan a megfogható termékek tulajdonjogához), hasznosítási vagy alkalmazási jogát. Ez utóbbi esetben a szellemi termék a ti tulajdonotokban marad, de másnak (is) engedélyezitek annak hasznosítását vagy alkalmazását. Ezt a jog értékesítést nevezik jó magyar kifejezéssel licensznek. A hasznosítási/alkalmazási jog értékesítés lehet kizárólagos és nem kizárólagos jog eladás. Ha kizárólagos jogot értékesítettek, akkor ti magatok a továbbiakban már nem hasznosíthatjátok/alkalmazhatjátok a szellemi terméketeket. Ha nem kizárólagos jogot adtok el, akkor a szellemi termék vevőjén kívül ti is hasznosíthatjátok a szellemi terméketeket. Pl. gyárthatjátok saját üzemetekben, vagy másnak is eladhatjátok a hasznosítási jogát. Persze úgy, hogy ne ütközzön a korábbi szellemi termék vevőtök már megszerzett jogával. Pl. az új, kerékpár hajtásra vonatkozó szellemi terméketek nem kizárólagos hasznosítási jogát eladhatjátok egy amerikai cégnek azzal kikötéssel, hogy csak az USÁ-ban gyárthat és értékesíthet. Ebben az esetben ti gyárthattok még itthon, és értékesíthetitek a terméket az egész világon az Egyesült Államokon (USA) kívül. Majd később még eladhatjátok a nem kizárólagos hasznosítási jogot Japánban azzal a kikötéssel, hogy ők csak Japánban gyárthatnak és értékesíthetnek.
A hasznosítási/alkalmazási engedély megadásáért nyilvánvalóan pénzt kérhetsz. Általában az alábbi lehetőségek adódnak a megállapodásra:
- A hasznosítási/alkalmazási jogért fix összeget – egy összegben vagy részletekben, - fizet a hasznosító.
- A szellemi terméked hasznosításából származó árbevételből fizet a hasznosító. (Ezt jó magyar kifejezéssel szokták royalty-nak is nevezni.) Ez történhet az árbevétel százalékában, a szellemi terméked hasznosításával gyártott és értékesített darabok száma alapján, stb.
- Két előző kombinációja.
A szellemi terméketeknek, - ha az jól hasznosítható/alkalmazható, - pénzben mérhető értéke van. Ezt az értéket a jogszabályban meghatározott maximális arányban gazdasági társaság tőkéjében apportként figyelembe vehetitek. Pl. ha kft.-t alapítotok 3 millió Ft törzstőkével, akkor pl. 1 millió Ft lehet a szellemi terméketek értéke, és csak 2 millió Ft készpénzre lesz szükségetek. Ez az apport érték az alapja a technológia intenzív új vállalkozások, az un. startupok befektetői finanszírozásának. A befektető többnyire készpénzes tőkebefektetéssel megemeli a startup (kft. vagy rt.) tőkéjét és ezzel üzletrészt szerez magának. A nagy kérdés az, hogy szellemi terméketeket milyen értéken tudjátok elfogadtatni vele. Például, ha elfogadja, hogy szellemi terméketek értéke 40 millió Ft, és a kft.-tek tőkéjét megemeli 40 millió Ft-tal, akkor a kft. összes tőkéje 80 millió Ft, és az üzletrészetek pedig 50 % lesz, miközben a befektető is 50 % üzletrésszel fog rendelkezni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a befektető egyenjogú félként beleszólhat a cég irányításába. Ez igazi professzionális befektető esetében ez igen nagy segítséget is jelenthet.
Szellemi tulajdon és védelme
Természetes, hogy igyekeztek mobiltelefonjaitokat megvédeni a tolvajoktól. Ha néhányatok gondatlan, itt-ott leteszi mobilját, annak az az eredménye, hogy egyes mobilok eltűnnek. Ugyancsak vigyáztok kerékpárotokra, sokan közületek leláncolják, amikor valahol otthagyják. Vagyis azt természetesnek veszitek, hogy a tulajdonotokban lévő tárgyakat (megfogható termékeket) igyekeztek megvédeni attól, hogy azokat ellopják. Az már más kérdés, hogy ez a védelem mibe kerül és mennyire hatékony.
No, de mi a helyzet a szellemi termékekkel? Mint korábban láthattátok a szellemi termékeknek is van tulajdonosa. A szellemi termékek sokszor igen jelentős értéket képviselnek, így bizony gyakran előfordul, hogy a szellemi terméketeket más akarja felhasználni, illetve alkalmazni. Ezt ugyan többnyire nem lopásnak, hanem bitorlásnak hívják. De végül is majdnem mindegy, ha jelentős értéket képviselő szellemi terméketek van, azt nyilván meg szeretnétek védeni.
Persze a megfogható termékek védelmét nagyban segítheted, ha titokban tartod, hogy van ilyen tárgyad, illetve nem árulod el, hol van. Például nem mobilozol a tömött villamoson, vagy nem teszed ki a pénztárcádat a diszkóban, stb.Az ehhez hasonló titoktartás az alapja a szellemi tulajdon védelmének is. Nyilvánvaló, hogy amíg szellemi terméked a fejedben van, vagy már leírtad, lerajzoltad, de a papírokat jól elzárt fiókban tarod, illetve számítógéped jól védett, alig kell azzal számolnod, hogy szellemi termékedet valaki jogtalanul használja, bitorolja, vagy lemásolja (persze vannak olyan esetek, amikor a másolás is bitorlásnak számít).
A szellemi termék létrehozásának akkor van gyakorlati értelme, ha önmagában vagy termékbe, szolgáltatásba alkalmazva piacra viszed, értékesíted. Ezzel pedig titkaid egy része automatikusan napvilágra kerül. Persze nem minden, hisz pl. egy új szoftver alapú szolgáltatásnál magának a szoftvernek a titkai megtarthatók. Bár versenytársak, - ha érdemesnek tartják, hosszabb-rövidebb idő alatt képesek hasonló szolgáltatást kifejleszteni, és piacra vinni. Egyes termékekre is igaz, hogy bár a termék a piacra kerül, gyártás technológiája, receptúrája, vagy más jellemzője a gyártó titka marad, és másolása a konkurencia számára lehetetlen vagy túl drága. Számos közismert terméket védenek így. Például a Coca Cola, a Herz szalámi és az Unicum receptúrája a mai napig ismeretlen, 7 pecsétes titok, és titkos páncélszekrényekben védik (valószínűleg). Így terméket a konkurencia pontosan nem tudja lemásolni. De még számos nagyvállalat is szigorú titoktartással védi megfogható termékei szellemi tartalmát, ilyen ágazat pl. még a személygépkocsi ipar.
A baj csak az, hogy a megfelelő titoktartás csak ritkán lehetséges, ha egy termék már elérhető a piacon. Ezért időnként szellemi tulajdonotok védelmében más eszközöket vehettek igénybe. Ezek az eszközök mindig jogi eszközök.
A legegyszerűbb jogi eszköz a titoktartási szerződés. Amikor egy szellemi terméket kifejlesztetek, a termékre vonatkozó új tudással rendelkeztek. Ez kezdetben a fejetekben, a számítógépetekben, jegyzeteitekben van, vagy esetleg az elkészített prototípusban testesül meg. Nyilván tudni akarjátok, hogy van-e rá kereslet, akarja ezt valaki hasznosítani, vagy mi a vélemény róla, milyen változásokat javasolnak a felhasználók, stb. Ehhez a szellemi terméketeket be kell mutatni. Vagyis szellemi terméketeket más is megismeri. Annak érdekében, hogy a szellemi terméketeket ne tudják a ti engedélyetek nélkül felhasználni, un. titoktartási szerződést kell kötnötök mindazokkal, akikkel a szellemi terméket megismertetitek. A titoktartási szerződésben a titkaitokat megismerő személy vállalja, hogy az általatok átadott ismereteket a ti engedélyetek nélkül nem használja fel és nem adja tovább másoknak.
Ha az új szellemi terméketekre épülő vállalkozásotokba befektetőt akartok bevonni, ugyancsak titoktartási szerződést kell kötnötök, a potenciális befektetővel. Hiszen nyilvánvaló, hogy olyan befektető nem létezik, amely a számára ismeretlen szellemi termékbe, vagy az arra épülő fizikai termékbe befektetne.
A szellemi termékeket speciális jogi eszközökkel, un. iparjogvédelmi eszközökkel védhetitek a leghatékonyabban. Ezek közös jellemzője, hogy a jogi védelemben részesülő szellemi terméked felhasználásával csak Te gyárthatsz, szolgáltathatsz, illetve más is csak a Te engedélyeddel gyárthat, szolgáltathat. Ez jól hangzik, de
- szellemi terméketek jogilag csak akkor védhető, ha újdonságot tartalmaz, ráadásul számos esetben ennek az újdonságnak világviszonylatban kell újnak lennie, továbbá:
- leírással és/vagy ábrával, és/vagy valamilyen egyéb módon meg kell határoznod, mire is kéred a védelmet,
- új szellemi terméked nem sértheti a vele azonos, vagy arra nagyon hasonlító, más által korábban levédetett szellemi termék szerzői és tulajdonjogát (Te sem bitorolhatsz, még akkor sem, ha információ hiány miatt nem is tudsz róla),
- A védelem megszerzését meg kell kezdenetek, mielőtt a szellemi terméketek nyilvánosságra kerül (piacra viszitek, felteszitek az internetre, konferencián bemutatjátok, publikáljátok, stb.). Ekkor azonban még általában fogalmad sincs arról, hogy terméked, szolgáltatásod sikeres lesz-e a piacon.
- A védelem megszerzése és fenntartása szinte minden esetben jelentős költséggel jár. E költségek egy részét meg kell fizetned már akkor, amikor még nem lehetsz biztos abban, hogy a termékedet gazdaságosan elő tudod-e állítani, lesz-e elég nagy kereslet iránta, stb.
- A védelmet országonként kell kérni.
Ha megvan a védelem, és ezek után valaki bitorolja szellemi terméketeket, akkor a következő problémákkal szembesültök:
- nektek kell tudomást szereznetek arról, hogy valaki engedélyetek nélkül alkalmazza vagy hasznosítja a szellemi terméketeket (ez többnyire nem egyszerű, gondoljatok pl. arra, hogy egy általatok kifejlesztett és levédetett technológiát valaki Japánban használja – erről hogy szereztek tudomást?),
- nektek kell bizonyítanotok, hogy a szerintetek szerint jogtalanul használt szellemi termék valójában a ti tulajdonotok,
- ezeket a lépéseket külföldön sokszor csak az adott országban bejegyzett ügyvéddel, szabadalmi ügyvivővel együtt tehetitek meg (ennek ára pedig ugyancsak borsos),
- ha már jogerősen bizonyítottátok, hogy a szellemi terméketeket bitorolják, bizonyítanotok kell, hogy mekkora kár ért benneteket és mekkora az elmaradt haszon (és ha mindezt megteszitek és már csak a pénzt várjátok, még akkor is megvan a lehetősége annak, hogy a bitorló tönkremegy, és nem fizet).
Vagyis a szellemi termékek jogi védelme igen hasznos, csak anyagi és egyéb okok miatt nem mindig éri meg igénybe venni.
Akkor nézzük szépen sorban, hogy milyen jogi eszközöket vehettek igénybe szellemi termékeitek védelmében. Az igénybe vehető eszköz alapvetően függ a szellemi termék fajtájától.
Ha a szellemi terméketek egy találmány (angolul invention), ami új, feltalálói tevékenységen alapul és a technika bármely területén iparilag alkalmazható, akkor a szellemi terméketek szabadalmi oltalomban (védelemben) részesülhet.
Újnak tekintenek minden olyan találmányt, ami az oltalom elsőbbségi napját megelőzően még nem került nyilvánosságra. Ezt egyébként szép szakszóval a technika állásának nevezik. Vagyis ha a szabadalmi bejelentést megelőzően új terméketeket legyártottátok és kitettétek a kirakatba vagy feltettétek a netre, vagy nyilvánosság előtt bemutattátok, valahol publikáltátok már nem számíthattok szabadalmi oltalomra. De nem számíthattok szabadalmi oltalomra akkor sem, ha ennek rajzát vagy új technológiáját bemutattátok. No, ebben az esetben tényleg jobb előbb gondolkodni (mérlegelni), és csak azután lépni. Mondjuk, kitaláltok (feltaláltok) egy új kerékpár meghajtást. Boldogok vagytok. Mindenkinek megmutatjátok. A rajzát felteszitek a netre. Nagyon kedvező visszajelzéseket kaptok. Érzitek, hogy amennyiben csak ti gyárthatjátok vagy csak a ti engedélyetekkel gyárthatja más, a világ üzlete áll előttetek. Nosza, szabadalmaztassuk, gondoljátok. Késő. Már nem lehet. A nagy üzlet lehetősége elúszott. Tehát ha van egy „tuti” ötleted, mielőtt megszellőzteted a neten, gondolkodj egy kicsit!
Persze akkor sem tekinthető a találmányotok újnak, ha azt vagy ahhoz nagyon hasonlót már valaki korábban kitalálta és mások is megismerhették.
Feltalálói tevékenység alatt azt értik, hogy találmányotok a technika állásából kiindulva szakember számára nem nyilvánvaló. Vagyis kreatívok előnyben! A lényeg a váratlan hatás. Vagyis, ha a vízipisztoly hátára kalapácsot terveztek, és így a vízi pisztoly szög beverésre is alkalmassá válik, az még nem találmány, mert logikusan következik a felépítésből. De ha vízi pisztolyt olyan mechanikával látjátok el, amely olyan nagy pulzáló nyomást állít elő, amellyel be lehet a szöget verni, az már szabadalmaztatható találmány (már ha működésre tudjátok bírni).
Iparilag alkalmazhatónak tekintik azt a találmányt, amely az ipar vagy a mezőgazdaság valamely ágában előállítható, illetve használható. Ez még a kezdő vállalkozó számára sem túl nehezen követhető feltétel. Hiszen vállalkozásának egyik célja mindenképpen az, hogy bevételre tegyen szert. Ehhez pedig valami olyat kell létrehoznia, ami előállítható, illetve használható. Ha végiggondoljátok, ez az a feltétel, amely pl. a regényt, a festményt és minden művészeti alkotást kizár a szabadalmaztatóság köréből. Ugyancsak e feltétel teljesülésének hiánya az, ami miatt nem érdemes újabb és újabb örökmozgót feltalálnotok (már sokan vélték eddig is úgy, hogy feltalálták). Sehol sem szabadalmazzák, mondván, hogy nem előállítható.
Érdekesség: Európában és így Magyarországon sem lehet egyelőre szoftverre szabadalmat kapni. Mondván, hogy nem elégíti ki ezt a feltételt. Furcsán néztek. Nem értitek. Sokan nem értik. Amerikában és számos más országban már régen lehet szabadalmat kapni a szoftverre. Európában viszont hosszú ideig vitatkoztak a szakemberek azon, hogy a szoftver szabadalmaztatható-e vagy sem. Most már úgy tűnik, a vita eldőlt. A szoftver hamarosan nálunk is szabadalmaztatható lesz.
A szabadalom elsőbbségi idejétől számítva maximum 20 évig érvényes. (Az elsőbbség napja többnyire a szabadalmaztatásra való első benyújtás napja.) A szabadalmaztatási eljárás általában hosszú ideig, évekig tart. Ha azonban engedélyezik (megkapod) a szabadalmat, azt az elsőbbségi napjára visszamenő hatállyal adják meg. Vagyis a szabadalmaztatás alatt álló szellemi terméket közzéteheted, hasznosíthatod, alkalmazhatod. Vagyis úgy tehetsz, mintha már lenne szabadalmad. Az más kérdés, hogy amennyiben nem kapnád meg a szabadalmat, akkor a nyilvánosságra került ismereteket akárki felhasználhatja.
A szabadalom azonban csak abban az országban érvényes, ahol a bejelentést megtették. Bizonyára hallottál már a világszabadalomról. Ha találmányod van, Te is ilyet szeretnél. Pedig ilyen nem is létezik. Vagyis, ha világszabadalommal védett terméket vagy szellemi terméket akarnak rád sózni, nem is kell gyanakodnod, mivel most már tudhatod, hogy valami nagyon nem stimmel, mert ilyen nem létezik!
A szellemi termékedet tehát mindazon országokban szabadalmaztatnod kell, ahol védeni akarod. Igaz, létezik európai és nemzetközi szabadalom is. Azonban ezekben az esetekben is meg kell jelölnöd azokat az országokat, ahol védelmet akarsz szerezni.
Ha úgy gondoljátok, hogy új szellemi terméketek szabadalmaztatható találmány, és a szabadalmaztatás és fenntartás költségeit is vállalni tudjátok, a szabadalmi engedélyt Magyarországon a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától kell kérni. Fizetnetek kell a szabadalmi engedélyezési eljárásért és évente a szabadalom fenntartásáért. Vagyis a szabadalom csak akkor él 20 évig, ha befizetitek az éves fenntartási díjat. Ha a fenntartási díj befizetését megszüntetitek, a szabadalmi védettség is megszűnik. És ez bizony minden országban megszerzett védettségre érvényes.
Persze, többségétek arra gondol, hogy úgysem lesz képes szabadalmaztatható szellemi terméket előállítani. Hiszen ahhoz minimum egy olyan űrhajót kellene feltalálnia, amely embert szállít a naprendszeren kívülre, vagy olyan gyógyszert, amely szedésével az ember legalább 200 évig él. Ha ez így lenne, nem engedélyeznének sok ezer szabadalmat a világban évente. A valóság az, hogy közületek, - szinte biztos, - többen fognak szabadalmaztatható találmányt létrehozni, csak valószínűleg nem is fogtok tudni róla. Érdemes erről egy hozzáértő szakemberrel konzultálni.
Amennyiben szellemi terméketek tárgy, akkor kialakítására, szerkezetére vagy részeinek elrendezésére „használati mintaoltalmat” is kérhettek, ha az alábbi feltételek teljesülnek:
- új,
- feltalálói tevékenységen alapul, és
- iparilag alkalmazható.
Mint láthatjátok a feltételek nagyon hasonlóak a szabadaloméhoz. Nem véletlenül szokták „kis szabadalomnak” is nevezni a használati mintaoltalmat. Azért vannak különbségek:
- használati mintaoltalmat kizárólag tárgyra kérhettek, a szabadalom tárgya pedig sok minden más is lehet, pl. technológia, receptúra, növényfajta, stb.
- a szabadalomnál a feltalálói lépést azt jelenti, hogy találmányotok a technika állásából kiindulva szakember számára nem nyilvánvaló, használati mintánál pedig azt, hogy a technika állásához képest a mesterségben járatos személy számára nem nyilvánvaló.
Vegyétek észre a különbséget: az egyik szakembert említ, a másik pedig mesterségben járatos szakembert!
Ha a szellemi terméketek olyan ipari vagy kézműipari árucikkben tárgyiasul, amely egészének vagy részének külső megjelenése új és egyedi jellegű, akkor „formatervezési minta oltalmat” szerezhettek rá. Ilyen terméknek tekintik pl. a csomagolást, a kikészítést, a grafikai jelzéseket, a nyomdai betűformákat, stb. Mintának tekintik pl. a termék, illetve díszítésének, külső megjelenésének jellegzetességeit, mint a rajzolat, körvonal, szín, alak, felület. Újnak tekintik a mintát, ha azzal azonos minta nem jutott nyilvánosságra az elsőbbség napját megelőzően. Ezt az oltalmat is a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától kell kérned.
Ha szellemi terméked valamely olyan szó, szóösszetétel, betű, szám, síkbeli vagy térbeli alakzat, szín, szóösszetétel, logo, fényjel, hologram vagy hang, amely arra szolgál, hogy termékeidet, szolgáltatásaidat vevőid meg tudják különböztetni másokétól, kérheted ennek védjegyként való lajstromozását. Vigyázz, mert a megkülönböztethetőség nagyon is fontos szempont! A védjegyet szintén országonként kell lajtromoztatni. A védjegy védelme 10 évig érvényes, és – persze plusz pénzért, - akárhányszor meghosszabbítható. A védjegy lajstromozását nem kérheted csak úgy, az élet minden területére. A lajstromozás ugyanis un. áruosztályokba történik. Vagyis meg kell határoznod, hogy termékeid, szolgáltatásaid melyik árucsoportba tartoznak, és a védjegy lajstromoztatását célszerű ezekbe az áruosztályokba kérned. Megjelölhetsz nagyszámú áruosztályt is, de minden áruosztály megjelölés plusz költséggel jár.
Az általatok kifejlesztett szoftverek és a hozzájuk tartozó dokumentációk, illetve általatok kifejlesztett adatbázisok - amennyiben azok egyéniek és eredetiek -, a szerzői jog védelme alatt állnak. A szerzői jogi védelem már azzal létrejön, hogy a szoftvert létrehozod. Vagyis a védelem létrehozásához nem kell sehová sem bejelentened, azonban az esetleges későbbi viták (ki volt a szerző, mikor készült, mi a pontos tartalom) elkerülése végett a szoftvert és a hozzá tartozó elemeket letétbe lehet helyezni a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál. Ráadásul ez nem is kerül sokba. Szoftveretek elvileg teljes életetek alatt és még további 70 évig áll szerzői jogi védelem alatt. Vagyis bizonyos, hogy szoftver terméketek élettartama sokkal rövidebb lesz, mint a védelmi ideje lenne.
Érdekességek az innováció történetéből 1.: A számítógép
A múlt század közepe táján fejlesztették ki az első számítógépet. Ezt még elektromos csövek működtették. Bár terem nagyságú helyet igényelt, memóriája meg sem közelítette egy mai mobil telefonét. Annyi energiát fogyasztott, és hőt termelt, hogy a teremben nagy teljesítményű légkondira volt szükség. Kommunikálni lyukszalagon vagy lyukkártyán lehetett vele. Sok dolgozó csak a kommunikációhoz szükséges lyukkártyák vagy szalagok lyukasztásával foglalkozott. A gép munkájának eredményeit óriási mennyiségű papírra (leporellóra) nyomtatták. Hol volt még akkor a képernyő, pláne az érintőképernyő! Azután feltalálták a tranzisztort. (Ezért Nobel díj járt.) Bár a gépek fajlagos mérete sokat csökkent, de a légkondicionált terem, a lyukkártya vagy lyukszalag lyukasztás maradt, és a rendelkezésre álló memória sem közelítette meg lényegesen egy mai mobilét. A múlt század hatvanas éveiben a viszonylag fejlett Budapesti Műszaki Egyetemnek egyetlen ilyen számítógépe volt. Ma mindegyikőtök, akinek okos mobilja van, sokkal nagyobb számítástechnikai kapacitással rendelkezik, mint a múlt század hatvanas éviben az egész Budapesti Műszaki Egyetem. A mai számítástechnika műszaki színvonalát pedig - legalábbis alapfokon –, a számítástechnika tantárgyból mindannyian ismeritek.
Érdekességek az innováció történetéből 2.: Az írógép
A XIX. század második felében találták fel az írógépet. Addig – bármilyen hihetetlen is, - csak a tollat kézzel vezetve tudtak írni. Az írógép feltalálása valódi forradalmi változást hozott, pedig ez a technika csak néhány másolat létrehozására volt alkalmas úgy, hogy az első példány volt normál papír, a többi hajszálvékony, rendkívül sérülékeny papír, az úgynevezett átütőpapír volt. A vállalatoknál, intézményeknél óriási számban dolgoztak gépírónők, akik fő feladata volt persze kávéfőzés mellett, hogy a mások által golyóstollal papírra vetett gondolatokat, adatokat legépeljék. A gépelésbe persze sokszor hiba csúszott. Akkor az egészet újra kellett gépelni. Ekkor persze sokszor újabb hibák keletkeztek, és így tovább. Igaz sokszor próbálkoztak a hibás rész lefestésével, de ilyenkor többnyire a papírt soha sem sikerült úgy visszatenni az írógépbe, hogy az újonnan leütött betű pontosan oda essen, mint a korábban. Nem beszélve a további példányok állandó elcsúszásáról. És akkoriban még a másológép is ismeretlen volt. Később aztán megjelentek az elektronikus írógépek és szövegszerkesztők is. Ezek már képesek voltak beépített javítószalagjaik vagy javítófejeik segítségével a hibás leütéseket törölni, és így helyet biztosítani a megfelelő betűk leütésre. A mai technikát ismeritek – ugye mekkora a változás? Hol vannak már a gépírónők tömegei is…
Érdekességek az innováció történetéből 3.: A repülőgép
Az első repülőgépek a XIX sz. végén jelentek meg. Fából és vászonból készültek. Egyszerű Ottó motor hajtotta meg ezeket. Eleinte néhány méter magasságban néhány száz méter távot voltak csak képesek repülni. Bár az elérhető magasság és megtett távolság gyorsan növekedett, a pilóták hosszú ideig csak látásukra hagyatkozva tudtak navigálni. Így pl. a sötétben, illetve éjszaka repülés teljesen lehetetlen volt. A repülőgépek maximális sebessége még a második világháború esetén is néhány száz km volt óránként. Ekkoriban váltotta fel a fa-vászon szerkezetet a sokkal teherbíróbb speciális alumínium ötvözet. Ma pedig egyes gépek képesek a hangsebesség felett repülni, mások 800 utast szállítani egyszerre. Az éjszakai tájékozódás semmiféle gondot nem okoz. A robotpilóta pedig képes a pilóták szinte minden feladatát átvenni. Mekkora fejlődés, ugye?
Érdekességek az innováció történetéből 4.: Az autó
Kezdetben a személygépkocsikat szinte manufakturálisan, egyedileg és kézzel gyártották. Azután jött az amerikai Henry Ford, és kifejlesztette a személygépkocsik futószalagon történő gyártásának technológiáját. Ezzel olyan tömeggyártási technológiát dolgozott ki, amely lehetővé tette, hogy tömegek vásárolhassanak személygépkocsit elérhető áron. Akkoriban a futószalag mellett emberek dolgoztak, ma már azonban jelentős részben robotok. A fejlődésre jellemző, hogy pl. a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában alig több mint percenként gördül le a futószalagról egy új személygépkocsi.
Felhasznált háttéranyag:
Salamonné Huszti Anna (2006): Kis- és Középvállalkozások növekedésének életciklusai, ÁVF Tudományos Konferencia (2005), Tudományos Közlemények / Általános Vállalkozási Főiskola 14/15. p:219-234.
Képek: http://pixabay.com/hu/
Fogalomtár :
A BCG mátrix a vállalat stratégiai helyzetét két dimenzióban elemzi és értékeli, ezek a relatív piaci részesedés és piaci növekedési ütem.
Olyan piacrészek, melyek remek lehetőséget jelentenek a vállalkozás számára, mert adott szükséglet kielégítésére nincs fellelhető kínálat az adott piacon. A szükséglet lehet nyilvánvaló vagy lappangó vásárlási szándék, mely vásárlási szándékká alakítható megfelelő marketing stratégiával.